motorblok
Automaten
De motor die vrijwel elk model Tomos in Nederland heeft, is het automatische A35 blok. Dit blok wordt vrijwel ongewijzigd geproduceerd sinds 1980. Het blok dat voor 1980 gebruikt werd, het A3 blok, is qua werking vrijwel hetzelfde. Het grootste optische verschil tussen deze twee is de eivormige cilinder.
Het A35 blok is een unieke motor. Velen beweren dat het sterk op het blok van Puch lijkt, maar dit is niet zo. Een Puch motor heeft slechts 1 lange doorlopende versnelling, en een Tomos 2 stuks. Deze 2 versnellingen worden bediend door 2 koppelingen. Deze zijn beide van het type centrifugaalkoppeling. Als eerste grijpt de 1e koppeling aan, deze reikt van 0 tot 15 km/h. Van 15 tot 20 km/h grijpt de 2e koppeling aan, met als gevolg dat de 2e versnelling begint te werken. Deze loopt door tot de topsnelheid.
Hand- en voetgeschakelde blokken
In het verleden zijn door Tomos ook versnellingsblokken gemaakt. Zo waren er 2, 3, en 4-bakken leverbaar. Tomos was in de jaren 60 ook het eerste merk dat een goedgekeurde voetgeschakelde bromfiets op de Nederlandse markt zette. In feite ging het hier om een handgeschakeld 2 versnellings blok dat met een speciale set omgebouwd was tot voetversnelling. De 4 bak kennen de meeste mensen in Nederland als "4L blok" aangezien dit blok onder de Tomos 4L geleverd werd. Een motorblok met 5 versnellingen is eigenlijk hetzelfde als een 4L blok, maar met 2 tandwielen op de plaats waar bij een 4 bakblok 2 bussen zitten. Hierdoor is het vrij eenvoudig om van een 4bak een 5bak te maken.
De motorblokken met 2 of 3 versnellingen lijken heel erg op de motorblokken van Puch, maar de vertanding van de versnellingsbak is anders, net als de carters. Ook het gat voor de cilinder is bij de meeste Tomos blokken anders dan bij Puch, waardoor grotere cilinders makkelijker te monteren zijn.
Het 4L blok is in Denemarken ook geleverd met slechts 3 versnellingen, daar een bromfiets in dat land slechts een maximumconstructiesnelheid van 35km/h mag hebben. Het 3L blok had men daar ook kunnen blijven gebruiken, maar dat was op een gegeven moment verouderd en heeft andere ophangpunten waardoor het niet onder de 4L, Sprint, APN, AT, ATX of NTX past. Het 4L blok wordt in Sloveniƫ nog steeds geproduceerd en wijkt technisch gezien nauwelijks af van de eerste generatie van dit motorblok dat in 1969 al op de Nederlandse markt verscheen.
Ook zijn er nog motorblokken die door veel mensen ATX of CTX blok worden genoemd. Een ATX blok is feitelijk gewoon een 4L-blok, echter met een iets andere krukaslagering. Met de term CTX-blok wordt vaak verwezen naar de 4L blokken zoals deze nog steeds in slovenie worden geproduceerd. Deze motorblokken hebben eenzelfde krukaslagering als een ATX blok, maar hebben een andere koppeling en een iets langere eerste versnelling. Zowel het ATX als het CTX blok zijn voorzien van een 5bak en een kickstarteras in plaats van een trapperas zoals een 4L blok heeft, maar ook dit is, net als het aanbrengen van een 5e versnelling, zeer makkelijk om te bouwen.
Omdat een CTX blok een andere koppeling heeft, wijkt dit blok wat vorm betreft wat af van het ATX en 4L blok. Waar bij een 4L/ATX een rechthoekig kapje voor de koppeling zit, zit bij een CTX een soort ronde toeter.
Wat naamgeving van de motorblokken betreft wordt meestal eerst het aantal versnellingen genoemd, en daarna een letter L of E. De L staat voor geforceerde luchtkoeling en de E voor rijwindkoeling. Dit is bij de meeste ei-tank modellen ook vaak meteen het type voor de hele brommer. Zo heet een ei-tank brommer met 2 versnellingen en rijwindkoeling bijvoorbeeld Tomos 2E, en een ei-tank model met 5 versnellingen en geforceerde luchtkoeling 5L.